Jumaat, 23 Januari 2009

My new Friends



Semalam ari last gua berada kat wad psikiatri (psy) Alor Star. Bila nk blah dr wad gua tiba2 rasa cam sumthing tak berapa best je... gua xtau sebab ape?? gua rasa cam beat je nk blah dr wad psy ni setelah 3minggu gua practical kt dlm tu... bnyak benda yg gua dpt belajar dr wad psy.... 1001 masalah yg boleh menyebabkan seseorg tu admit ke psy ward! so jgn ingat yg kau cukup/sihat ok xkan bole masuk ward psy ye! dlm ape yg gua belajar wanita lebih terdedah dengan penyakit mental ni.. gua bukan bersikap seksis tp ini adlah kajian sains zaman teknologi canggih manggih mcm sial saat ini! perubahan hormon dan organik antara sebabnye.. pernah dengar pospartum depresi????? atau senang cakap gila meroyan?? mesti pernah dengar bukan?? ini berlaku pada wanita sesudah bersalin.. so sape2 yg bergelar suami kena pandai main peranan! jgn pandai buat anak saja ye timmy! hehehehe

dlm mental illness ni bole terbahagi dua :
psikotik ngan neurotik

psikotik biasanya penyakit seperti skizophrenia dan bipolar disorder.

klw neurotik biasanya bole menyerang semua lapisan masyarakat/manusia! lu org berpeluang dapat depresi, anxiety n etc lah! hahaha

gua rasa kesian bila tengok pesakit2 yg ade dlm wad tu ade yg da kawin, muda (baya gua beb) dan mcm2 lagi..

ade yg drug abuse n depresi... rawatan ubatan yg biasa gua buat adlah kasi ubatan tablet atau suntikan.. klw tablet (oral) plg common adlah ubat haloperidol, cpz, olanzapine, sodium valproate dan etc.. suntikan biasanya haloperidol dan fluanxol! ok. mudah bukan?? haloperidol (serenace) tablet

Mula2 masuk ward serius gua rasa cuak tahap gaban! gua punye lecture siap warning suruh alert dgn pskit coz ade kes perawat kene hentak dgn blunt object oleh pskt! sampai head injury! gile kw! sape x goyang! tp bila gua da seminggu kat sana gua rasa best... gua dpt mendalami masalah yg brlku kat pesakit2.. x kira warne kulit! gua semakin rapat, bole gurau2 dengan mereka dan gua anggap mereka sama normal mcm gua, cume gua kena kawal perbualan takut2 bole mencetuskan perubahan status mental dan emosi mereka secara mendadak! so gua kena mendalami mereka.. kena tau past history mental illness mereka.. so rutin harian gua kat dlm wad tiap pg gua masuk, 1stly kene buat bed making, then check vital sign n kasi ubat orally. pastu bole ajak mereka bersenam, buat aktiviti group theraphy. gua suka aktiviti G.T sebab dr situ kita akn bina satu bulatan about 8-10 org untuk berdiskusi sesama mereka.. akan dilantik seseorg sebagai ketua dan r situ kita kene timbulkan satu masalah yg dihadapi pesakit dan kita akan cr solutionnya bersama di akhir sesi nt... then ade rawatan cara pulih kerja untuk kembalikan skill mereka dan ajar bersosial dan juga untuk menghilangkan stigma masyarakat terhadap pesakit2 mental yg ade dlm muka bumi ni ya!



gua bangga dapat berkawan n berkongsi idea dengan mereka! yeah! mereka semua ni ade hati dan perasaan... so klw korang jumpa org2 seperti ini da jalanan jgn takut! lek2 suda... dyorg semuanya ok klw dpt rawatan yg baik. stakat ni jumpa mcm2 keadaan pesakit.. ade yg jobless, kena pinggir ngan family n masyarakat, ade yg kena cerai isteri, ade yg kerja cikgu, kastam, doktor, dan mcm2 lg.. hehehe..
panjang gak gua membebel... minggu depan gua kene practical kat emergency departmn dan gua risau denga gore situation mat! hahaha..
jumpa lg ya!


p/s: sape2 rase nk kena jait ngan gua sila melukakan diri anda dan jumpa di emergency dprtment alor star bermula minggu depan ye..
biar gua jait kepala lu baik gak! jgn jd mat rempit!
gua xbole nk tolong ya!
bye2 fucker!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan